tytuł

Czyli kurs na strategiczne myślenie...

środa, 3 lipca 2013

Centra handlowe w czerwcu na Facebooku: komentarz raportu Sotrender

Centra handlowe i supermarkety to ciekawa  kategoria na Facebooku, gdyż każdy profil jest swoistym przedstawicielem regionalnej społeczności.

Pomijając ogólnopolskich gigantów typu +Lidl , czy Tesco w zestawieniu coraz mocniej akcentują swoją obecność lokalne galerie z Bełchatowa, Szczecina, czy Katowic.

O tyle o ile Lidl w ostatnim miesiącu opierał  swoją komunikację „dla odmiany” na tygodniach kuchni, popkulturowych kontekstach tj. Marvelomania, o tyle Tesco ze swoją spójną komunikacją trzyma rękę na pulsie Facebookowych nowości.  W czerwcu zaczęło przemycać elementy kampanii Ciach dodając również ciekawe formy interakcji jak Fanpage na żywo z aktywnymi grafikami z marketów wykorzystujących wizerunek swoich klientów, czy delikatny flirt z #tagami.

W zestawieniu Sotrendera +Sotrender mamy totalną świeżynkę. Carrefour Polska po raz pierwszy w notowaniu w kategorii średniej dziennej liczby osób, które o tym mówią na zaszczytnej 3 pozycji. Co istotne, wynik  ten został uzyskany (prócz prawdopodobnej reklamy) w konsekwencji cyklu smart shopping, który wywołuje niemałe dyskusje w zestawieniu z jakościową obsługą klienta. Fani wyszli z założenia, jeżeli ktoś poucza, to sam musi być wzorem, a od tego krótka droga do hejtów. W komentarzach sporą aktywność wykazują  byli pracownicy, niezadowoleni klienci i inni, którzy marki delikatnie mówiąc nie kochają. Dodatkowym czynnikiem generującym wzmianki były zakupowe anegdoty (konkurs z nagrodami).

W raporcie warto podkreślić ciekawe roszady i wzrosty w kategorii zaangażowanych fanów.
Przy średnim engage na poziomie 4% absolutnymi hitami tego miesiąca okazały się Galeria Olimp, Revia Park i Klif Warszawa. Galeria z Zamościa zaangażowała aż 67% swoich fanów co daje 1271 osób biorących udział w konkursie niezgodnym z regulaminem FB na MISS CH. Większość, bo aż 63% fanów z Bełchatowa konsekwentnie współuczestniczy w życiu galerii, czynnie angażuje się w sondy, wydarzenia i wszystkie natywne aplikacje Facebooka, aktywnie reagując na spójne grafiki.
Klif Warszawa wykorzystał fakt, że galerie handlowe chcąc czy nie chcąc swój biznes opierają na offlinie. Połączył wszystkie dostępne media zaczynając od outdooru i POSM, na FB profilu kończąc zorganizował konkurs zakupy najwyższych lotów. Z rozrzutnością godną europejskiej stolicy pozwolił fanom walczyć o przelot odrzutowcem ze znajomymi. Bez aplikacji, ale odpowiednio prowadzoną komunikacją nakłaniał do dużych zakupów w centrum mody, a przecież to jest właśnie corem biznesu omawianej kategorii.


Dlatego bacznie obserwujmy wskaźniki, rotacje w rankingu, ale nie zapominajmy o tym z czego my, agencje jesteśmy rozliczane. Wysoka pozycja Centrum Handlowego Karolinka (4 względem zaangażowania) uzyskana treściami o Dodzie , klipami typu Coco Jumbo, czy muzyką +Calvin Harris  nie zapewni klientowi zwiększenia koszyka zakupowego, czy częstszych wizyt- jedynie pochwałę, za wysokie wyniki, możliwe, że tylko w czerwcu.